Helatorstain aattona starttasi,
tunnin rohkeasti myöhässä, M/S Princess Maria länsisatamasta kohti Pietaria,
tuota Venäjän Turkua, entistä pääkaupunkia. Kyytiin tämä parhaat päivänsä
nähnyt risteilyalus, joka on saanut nimensä Aleksanteri III:n puolison, Suomen
suurruhtinatar Maria Fjodorovnan mukaan, sulki matkaseurueemme nuorekkaan.
Joukkomme koostui puolisoni sisaren avopuolisosta ja appiukostani sekä hänen
kaksoisveljestään. Vanhoja Pietarin kävijöitä ryhmässämme oli vain yksi. Kohti
tuntematonta siis kutakuinkin mentiin, mitä nyt kirjojen sivuilta kaupunkiin
olen hivenen tutustunut. Luin reissua silmällä pitäen, ”matkafiilistä” luomaan
Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen
ja vaikka rikokset jätettiin tekemättä, reissu tarjosi meikäläiselle rattoisan
yllätyksen, ehkä rangaistuksen?
Todistetusti paikalla. |
Reissusta sovittiin ex tempore
tuossa alkuvuodesta ja jo pian oli matka varattu. Kymenmatkojen kautta saimme
reissun mukavan edullisesti. Itse
olisin matkustanut mieluummin junalla, mutta tämä viisumivapaus laivalla
mentäessä, määritti kulkupelimme. Laiva Princess
Maria on entinen Silja Linen varustamon M/S
Finlandia ja se on rakennettu 1980-luvun alussa. Ajan patinaa oli siis
aistittavissa laivan käytävillä ja tämä 1980-luvun suurimpia autolauttoja
kokolattiamattoineen tarjosi risteilykokemusta kyllä useaksi vuodeksi
eteenpäin. Melko vähäisesti oli porukkaa Pietarin suuntaan menossa, eikä parin
päivän päästä alkavien MM-kisojen vuoksi ounastelemiamme
leijonapaita-armeijoitakaan juuri näkynyt.
Hulvaton yksityiskohta M/S Princess Marian vessasta. |
Aamulla 8.30 laiva ankkuroitui
Pietarin merenkulkusatamaan ja ripeä maihinnousu alkoi. Ensimmäinen hömähdys
tuli poistuessamme laivasta. Edellämme meni pariskunta pieni lapsi vaunuissaan.
Hämmennys oli suuri, kun Suomen satamissa tyypillinen laivalle meno/poistumis- putki
olikin korvattu pitkillä ja jyrkillä rappusilla suoraan maankamaralle.
Pariskunta otti vaunun kantoon ja aloitti astelemisen alas. En todella tiedä
mistä, kenties autokannelta, pääsi esimerkiksi pyörätuolilla liikkujat. Maalla
pääsimme odottelemaan kapean oven eteen ulkosalle, passijonoon. Oli siinä
katosta, mutta sateen sattuessa tekemistä olisi ollut saada kaikki laivalta
poistuneet suojaan. Venäläisille kulki
passitarkastukseen oma sutjakka rivi. Oma kansa ennen kaikkea. Vihdoin
passitarkastus alkoi, kun oltiin tarpeeksi turistia kyykytetty. Jokaista maahan
pyrkijää tuijotti kaksi tuimaa virkailijaa kelpo tovin. Tämä kesti. Reilun
tunnin verran hikoilimme passijonossa, ennen kuin pääsimme läpi. Idän karhu päästi kainaloonsa.
Olin odottanut reissua. Vajaan
kolmen päivän ja kolmen yön reissu erossa perheestä ja mahdolliset
keskeytymättömät yöunet kyllä houkuttelivat. Ajatuksien tuulettaminen ja se,
että tarvitsisi pitää huolta vain itsestään virkistäisi, vaikka ikävähän noita
poikia tulisi ja vaimoa myös. Toki mielessä pyöri ajatukset myös siitä, miten
puoliso pärjää, vaikka mummi tulikin auttamaan, olenko tämän reissuvapauden
ansainnut, saanko nauttia omatunto puhtaana jne.? Yhtä kaikki, en karannut
matkaan salaa ja puoliso oli osittain tämän matkaidean taustalla. Minut
suorastaan ajettiin pois kotoani! Joten lähdin ja Pietarin matkaa olin mielessäni
vuosia jo suunnittelut, että pitäisi jo yleissivistyksen nimissä käydä.
Hotellimme Marco Polo löytyi
lyhyen karttaantuijottelun jälkeen, satamabussi vei lähettyville ja kerran
kysyimme neuvoa natiivilta. Meillä oli välissä kieli niminen muuri, mutta
avuliaasti tämä nuorukainen kännykkänsä karttasovellusta hyödyntäen neuvoi
meitä. Hotellille oli paiskaistu neljä tähteä ja Booking.comissa se oli
rankattu 8,1 arvoiseksi. Huoneet olivat tilavat ja kohtuudella mauttomuudella
sisustettuja. Huoneisiin päästäksemme meidän piti vaan marssia jokunen porras
ylöspäin. Hissi löytyi yhtä kerrosta ylempää ja sinne mahtui ehkä yksi ihminen.
Hissin seinät oli korvattu pressulla. Mitä jos olisin ollut perheeni kanssa
liikenteessä? Vaunut kantoon neljänteen kerrokseen? Käyhän tämä näinkin, pohti
seurueemme lonkkavikainen.
Hotellin lähin metroasema oli sopivasti remontissa, mutta bussit
kulkivat noin puolen kilometrin päästä. Bussin sisällä pyörinyt topakka rahastajatäti möi meille liput keskustaan, Nevski Prospektille 30 ruplalla per napalaukku. (Euroiksi käännettynä noin 40 senttiä) Jäimme bussista Eremitaasin
edustalla ja näimme tämän yhden maailman suurimmista museoista ja sen edessä
kiemurtelevan pitkän jonon. Päätettiin jättää Eremitaasissa vierailun seuraavaan
kertaan. Suuntasimme kulkumme Nevski Prospektille, eli
Nevan valtakadulle, joka on Pietarin pääkatu. Kuppila harmittavaa janoa sammuttamaan, löytyi lyhyiden
etsintöjen jälkeen ja saimme eteemme Baltika nro.7:a, jonka pintahiivaisuus
jätti äitelän olon. Istuimme tovin ja katselimme opaskirjoja ja karttoja.
Päätimme käydä katsastamassa ihan kulman takana vartovan Iisakin kirkon ja sen
jälkeen suunnata erääseen venäläiseen ravintolaan, jota Berlitz -matkaopas
suositteli kohtuuhintaiseksi ja kotikutoiselta maistuvia, suuria annoksia
tarjoavaksi ravintolaksi Iisakin kirkon kupeessa. Laivan aamupalan antimia,
omasta mielestäni ei niin erikoisia, olimme nauttineet aamukuuden maissa, joten
nälkääkin esiintyi.
Iisakin kirkon 48 pilarin graniitti on louhittu Virolahden Pyterlahdesta. |
Iisakin kirkko oli vaikuttava
ilmestys. Senkin tyydyimme tarkastamaan ulkoapäin ja veljeksistä toinen
loihesikin lausumaan, että strategiamme Pietarissa on ”kirkot ulkoa, kapakat
sisältä”- tyyppinen nähtävyyksien tarkastelu. Matkaoppaamme tiesi kertoa, että
tämä ikuisuuden kestävää rakennusprojektia kuvaava ”rakennetaan kuin Iisakin
kirkkoa” lausahdus, tarkoittaakin vain 40 vuotta. Eli kutakuinkin yhtä kauan
kuin on rakennettu Olkiluoto 3:sta! Tämän Pietarin yhden tunnetuimman
nähtävyyden rakentaminen ajoittuu vuosiin 1818-1848 ja sen laajasti ympäri
kaupunkia näkyvään kupoliin on upotettu 100 kiloa kultaa. Iisakin kirkkoa väijyessä tulimme
sopineeksi ruoan jälkeen menevämme lautta-ajelulle pitkin Nevaa ja samalla
tarkastamaan ulkoa useammankin kirkon ynnä muun rakennuksen. Meidät houkutteli
erään lauttayrityksen ”sisäänheittäjä”, joka antoi houkutuksen vakuudeksi 100
ruplaa alennusta eläkeläisille.
Löysimme etsimämme ravintolan.
Ovi oli kiinni, mutta sisällä näkyi liikettä. Tarjoilija tuli ovelle toteamaan,
että he ovat kiinni. Se siitä. Vaan tarjoilijan perässä tulikin pian, ilmeisesti
paikan jonkin sortin pyörittäjä, iäkäs, pitkä- ja harmaatukkainen mies,
kertomaan, että sisään vaan. Varmistimme, että paikka on se, mikä
Berlitz-oppaassa mainitaan. Oli jäänyt kyrillinen kirjaimisto opettelematta ja
mies silmälasit kohteliaasti haettuaan totesi, että paikka on oikea. Me tämän
vilpittömästi uskoimme. Paikka oli tyhjä. Ilmeisesti siis kiinni, mutta
paikanpitäjä halusi meille turisteille ruokaa tarjoilla ja rahat napata. Oli
nälkä ja paikka ei täydeltä murjulta näyttänyt, joten istuimme alas
ruokalistoja tähyämään. Söin pelmenejä, venäläisiä taikinanyyttejä erilaisin
täytevaihtoehdoin. Ymmärsin, että omassani tulisi olemaan juustoa. Ei ollut.
Kun ruoan olin syönyt luin puolisoni lähettämän viestin, jossa hän kertoi
edellisyönä alkaneesta oksennustaudista. Alkoi jännittää.
Seurueemme muut jäsenet pitivät
ruuistaan, vaikka eivät kaikki saaneet juuri sitä mitä alun perin tilasivat.
Paikanpitäjä kävi, asiaa sen suuremmin salailematta, ostamassa tilauksemme
jälkeen eläkeläisten pihviainekset lähikaupasta ja palasi muovipusseineen pian
takaisin. Muistamme nyt käyneemme Venäläisessä ravintolassa. Syömisen jälkeen
etsiydymme lautta-ajelulle, joka kiertelisi pitkin Pietaria ja Nevaa.
Lauttayrityksen sisäänheittäjän alennus piti kutinsa, mutta hän oli unohtanut
mainita, että selostus lautalla nähtävyyksistä oli vain Venäjäksi. Ei annettu
sen haitata, joten hypättiin kyytiin. Sen verran sain yli tunnin pituisella
ajelulla selvää, että jossain kohtaa selostaja mainitsi Anna Ahmatovan. Aurinko
lämmitti ja näkymät olivat sangen hienot.
Näiden härvelien syy seistä siinä parkissa, selvisi myöhemmin. |
Lautta-ajelun jälkeen rupesi
mieli suuntaamaan hotellille päin. Jalat vaivalloisesti seurasivat perässä.
Kävelimme kohti Eremitaasin läheisyydessä olevaa bussipysäkkiä ja huomasimme Talvipalatsinaukiolla satojen armeija-asuisten miesten ja naisten siistit rivit
ja kovaäänisistä kaikuvat käsky- ja vastaushuudot. Hienoilla autoilla ajettiin
rivejä tarkastamassa, päällystön seistessä autoissa kädet lipalla. Kova oli
meininki ja lopuksi kajautettiin Venäjän federaation hymni. Rupesi kylmäämään.
Saimme tahtomattamme aimo annoksen patriotismia ja kaikenlaista tuli pohdittua
sitä uhoa hämmästellessä, esimerkiksi sitä, mihin tämä johtaa?
Talvipalatsin aukio. |
Emme ehtineet bussiin, kun
yhtäkkiä kymmenkunta poliisiautoa sulki tien ja avasi Talvipalatsin aukiolla parkkeeranneille sotilasajoneuvoille väylän uhonsa penetroitumiseen. Tankit,
ohjuslavetit, tykit sun muut sapelinkalisteluvehkeet rynnivät tielle silmiemme
eteen ja meteli oli melkoinen. Muutamia kuvia piti napata tästä kulttuurisesta
oksennustaudista, jolla ei valitettavasti näytä olevan loppua ihan
lähitulevaisuudessa. Toukokuun yhdeksännen päivän voiton juhlia tässä esimaisteltiin. Hotellin respasta
kyselin tapahtumasta, mutta tämä kaikella tavalla asiakaspalvelutaitonsa
hukannut nainen, ei tiennyt mistä puhuin. Ehkä häntä ei kiinnostanut.
Kuuletko telaketjujen äänen? |
Sanovat, että kannattaa välttää matkustamista Venäjälle 9 toukokuuta. |
Ilta sujui hotellilla ja
reissusta rähjääntyneenä vetäydyimme hyvissä ajoin yöpuulle. Pietarin yö ei
kutsunut tällä kertaa luokseen. Vaan vessanpönttöpä kutsuikin. Heräsin puolen
yön jälkeen hikipäissäni pahaan oloon. Se oli sitten menoa. Seuraavat lähemmäs
12 tuntia vietin Pietarin matkastani pönttöä tuijotellen. Kansi oli Wärtsilän
tuotantoa. Se ei helpottanut koti-ikävää. Huonetoverini sai puhuttua
huoneenluovuttamisen vasta kolmeksi iltapäivälle, joten sain keskittyä voimaan
pahoin rauhassa. Tuijottelin televisiosta BBC:tä ja nukuin houreista unta.
Lukeminenkaan ei kiinnostanut. Ei napannut tarttua Gogolin Pietarilaisnovelleihin, jotka olin ottanut matkalukemiseksi. Laivalle
menimme jo neljän maissa, vaikka paatti irtautui satamasta vasta seitsemältä.
Tutustuin paluumatkalla tarkemmin hytin sänkyyn, nukkumiseksi meni. Matkailu avarsi, jälleen kerran. Silti Suomeen palaaminen tuntui, jostain syystä, tällä kertaa erittäin hyvältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti