Kop kop, oveen koputetaan! Ovikelloa ei
soiteta, sillä koputtajista toinen tietää, että vauva voi nukkua. Kun ovi
aukaistaan, oven takaa kurkistaa kaksi kissahahmoiksi pukeutunutta virpojaa.
Ystävällisesti he kysyvät, saavatko virpoa? No tokikin, eilen muistettiin jopa
ostaa virpojille korin/pannun täytettä! Tämä on sitten hämmentävä perinne!
Poika, vanhempi, oli lauantaina kahden vaiheilla lähteekö hän virpomaan. Viime
vuonna isän piti puoliväkisin raahata poika pajunkissojenheilutushommiin
kummitädilleen. Tänä vuonna tyydyttiin kompromissiin. Poika virpoi sunnuntaina
vanhemmilleen ja sai palkan. Kiero kaveri. Koska talonyhtiömme alaovi on
salakoodattu, vain tutut virpojat pääsivät murtautumaan rappukäytävään ja tästä
syystä virpojia ei sankoin joukoin ovellamme käynyt. Mutta ne muutamatkin,
pienet ja vähän isommat virpojat koristeltuine pajunkissoineen, jotka ajoivat
palmunoksien roolia, ilahduttivat kovasti. Palkaksi nuo pienet noidat, taisivat
olla kissoiksi sonnustautuneita kaikki, saivat hiilihydraatteja.
Palmusunnuntain virpomisperinne on vanhan
länsisuomalaisen pakanallisen perinteen ja itäisen, karjalaisen virpomisperinteen
sekoitus. Toisen maailmansodan jälkeen tynkä-suomeen sijoitetun
karjalaisväestön mukana tullut virpomisperinne sekoittui läntisen
trulliperinteen kanssa. Sen seurauksena syntyi nykyinen lasten harjoittama tapa
kulkea ovelta ovelle virpomassa pääsiäislauantaina noidiksi pukeutuneena.
Täällä etelässä kuitenkin pikkunoidat, joukossa saattaa olla myös
parranhaivenia kasvatteleva pojankoltiainen, kulkevat palmusunnuntaina
karkinkeruureissulla ja muun muassa Etelä-Pohjanmaalla trullit lähtevät
liikenteeseen vasta pääsiäislauantaina, kun muuan Kristukseksi ylennetty
Nasaretin mies lepäsi haudassaan. Eteläpohjalainen tapa vaikuttaa
loogisemmalta. Vanha kansa uskoi, että lauantaina kun JK. on haudassa, pahat
henget pääsevät mekkaloimaan ja kekkaloimaan vapaasti ja kaikki mustan magian
harjoittajat ovat liikenteessä. Siksi pohjanmaan lakeuksia peittää
pääsiäislauantaina mystinen savuvaippa, kun pääsiäiskokot, nuo perhanan
karkottajat, palavat pitkin rospuuttoisia maita. Linkistä löytyy kartta
mihin pääsiäiskokkoja voi mennä ihastelemaan http://www.epari.fi/uutiset/online-uutiset/missä-pääsiäiskokot-syttyvät-lauantaina-katso-kartta-1.2019255
Pääsiäiskorteissa, pääsiäismunissa ja
monissa muissa pääsiäisaiheisissa tykötarpeissa kuvataan pääsiäisnoitia
lentämässä luudalla, usein völjyssään tuo musta sympaattinen (lue kuolema)
kissa. Kuluttajille myydään jos jonkinlaisia noita-aiheisia pääsiäistuotteita
ja kuinka sympaattiseksi tämä noitasapattiin kyöpelinvuorelle lentävä hahmo (sinne saatettiin lentää myös lehmän selässä) onkaan kuvattu. Blåkullaan paholaisen kanssa pitojaan pitämään lentelevä noita
on kyvykkäästi kaupallistettu ja inhimillistetty. Noitasapattiin liittyvät
mielikuvat itse saatanan kanssa pidetyistä orgioista ja ihmisen ja paholaisen
piirteitä omaavista olennoista joita sapattiin lentävät noidat, usein lapset,
synnyttivät, ovat suht kaukana esimerkiksi tästä:
Mutta mikä on tuo lintu? |
Kävin tutkimassa asiaa eräässä jättimarketissa
ja totuus taitaa sittenkin olla se, että noidat on pääsiäismunissa korvattu
Turtles, Frozen, Angry Birds, Barbie ja muilla kaupallisemmilla,
epäkiinnostavilla hahmoilla. Olen ymmärtänyt, että Kyöpelinvuori pääsiäismuniakaan
ei enää myydä. Mutta onneksi korvaaja on löytynyt, nimittäin rähinän
pääsiäismunat, joita mainostetaan Elastisen, Iso-H:n ja Uniikin naamoilla, alla
teksti ”sitä hyvää munaa”. Ihmisyys!
Pääsiäisen viettoa! |
Poika viettää ensimmäistä pääsiäistään
Tampereella isovanhempien luona. Isoveljelle pääsiäinen tarkoittaa suklaamunien
syömistä ja niistä löytyvien pienten ihmeellisyyksien kanssa puuhailua. Nyt
kaveri on kantanut kaksi päivää joka paikkaan avaimenperää, joka löytyi
yhdestä, mikä lie, munasta. Pikkuveli on sen sijaan kiinnostunut suklaamunien
sisältä löytyvistä yllätyksen säilytyskuorista. Ne ovat riittävän suuria, ettei
tarvitse pelätä, että kaveri nielaisee ne, joten ne sopivat siis hyvin
syötäväksi, eli suuhun laitettavaksi. Tampereella on tarkoitus juhlia jo hieman
etukäteen pienen ihmisen yksivuotis-synttäreitä. Sen kunniaksi loihdimme
isoveljen kanssa eilen lime-sitruuna juustokakun. Pitäisi olla raikasta!
Pääsiäislauantaina minulle on muodostunut
tavaksi lukea Arto Mellerin Ilmalaiva
Italia (1980) runokokoelman runo Yön
magia. Se vie minut lapsuuden pääsiäistunnelmiin, kelirikkoiselle pellolle,
sukulaisten rakentaman, kylän "suurimman ja hienoimman" kokon äärelle. Pellon
toisella laidalla ketut ulvoivat selleissään ja havut paukkuivat. Mitä
suurempi meteli ja suurempi savu, sen paremmin pysyivät noidat loitolla. Jonain
pääsiäisenä vien pojat tämän ihmeen äärelle.
Yön magia
Pääsiäisyönä
metsä nousee täynnä haavoitetun karjan
mylvintää,
käy
piiriin kylän ympärille, tanssii, tanssii
kokkojen
savussa.
Tulvan
peili kuvastaa huhtikuun uushopeaa.
Kelirikon
kaluamalla tiellä
murtuneiden
sorkkien jäljet.
Talvella
täällä vain hulluus sulana,
mutta nyt on kevät, kirouksen
täyttymisen
aika.
Vielä
kiivaat havut pieksevät savua, Michelinit
kytevät
tuhkakinoksessa aamuun asti.
Välikatossa
vyöryy kutterinpuruaallokko.
Ihmisten
huoneissa kukaan ei saa unta.
Pääsiäisnoidista ja sekoittuvista
perinteistä:
2 kommenttia:
Vastavierailulla blogissasi. Hyvä ja hauska tieto päläjäys pääsiäisestä tämä sinun blogi kirjoitus. Iloista kevään jatkoa ja kesän odotusta teidän perheelle!
Kiitoksia ja kiitos samoin teidän perheellenne!
Lähetä kommentti